Przegląd sekcji

  • Chmura Mieszczanin to nowoczesne rozwiązanie pozwalające bezpiecznie i wygodnie korzystać z oprogramowania firmy Mieszczanin, bez konieczności instalacji na własnym komputerze.
    Nasza firma odpowiada za aktualizację oprogramowania, wykonywanie kopii bezpieczeństwa oraz zapewnienie stabilnego dostępu do systemu.

    Dostęp do środowiska chmurowego realizowany jest poprzez interfejs WWW, co umożliwia korzystanie z programów firmy Mieszczanin z dowolnego miejsca.

    • W pierwszym kroku należy wprowadzić login oraz hasło przekazane przez firmę Mieszczanin.
      Po zalogowaniu system może poprosić o zezwolenie na dostęp do schowka. Zalecamy wyrażenie zgody, jeśli chcą Państwo korzystać z funkcji schowka dostępnej w Chmurze Mieszczanin (umożliwia ona kopiowanie i wklejanie danych pomiędzy lokalnym systemem a środowiskiem w chmurze)

      Należy pamiętać, że uprawnienia do korzystania ze schowka mogą się różnić w zależności od używanej przeglądarki internetowej. W niektórych przeglądarkach konieczne może być dodatkowe potwierdzenie lub ręczne nadanie dostępu w ustawieniach.

    • W celu zwiększenia bezpieczeństwa dostępu do Chmury Mieszczanin wymagane jest skonfigurowanie uwierzytelniania dwuetapowego (2FA).

      1. Pobierz aplikację OTP – to aplikacje, które generują tymczasowy, jednorazowy kod potrzebny do logowania. Rekomendujemy korzystanie z Google Authenticator lub Microsoft Authenticator, ponieważ są to zaufane i dobrze przetestowane aplikacje.

      2. Zeskanuj kod QR – podczas pierwszego logowania zeskanuj kod QR wyświetlony na stronie logowania do Chmury Mieszczanin.

      3. Wprowadź kod uwierzytelniający – w polu „Kod uwierzytelniający” wpisz kod wygenerowany w aplikacji.

      Jeśli nie ma możliwości zeskanowania kodu QR, można ręcznie wprowadzić Sekretny klucz, który znajduje się pod kodem QR.
      Kod QR lub klucz można dodać na kilku urządzeniach mobilnych, co ułatwia dostęp w razie potrzeby.

      W przypadku utraty dostępu do aplikacji OTP lub kodów należy skontaktować się z firmą Mieszczanin w celu przywrócenia dostępu.

      Po poprawnym skonfigurowaniu uwierzytelniania, przy każdym logowaniu system będzie prosił o podanie aktualnego kodu OTP z aplikacji mobilnej.

    • Po zalogowaniu się do pulpitu użytkownika zalecamy niezwłoczną zmianę hasła na własne, w celu zwiększenia bezpieczeństwa konta.

      Na pulpicie znajduje się ikona „Zmiana hasła do chmury” – po jej uruchomieniu można wprowadzić nowe hasło.
      Po zatwierdzeniu zmian nowe hasło będzie obowiązywało przy każdym kolejnym logowaniu do Chmury Mieszczanin.

      ⚠️ UWAGA:
      Hasło do Chmury Mieszczanin nie jest tożsame z hasłem używanym w systemie EZN.
      Jest ono wykorzystywane wyłącznie do logowania na stronie chmura.mieszczanin.pl.
      W przypadku utraty dostępu do konta, konieczny jest kontakt z firmą Mieszczanin w celu przywrócenia dostępu.

  • Po zalogowaniu do Chmury Mieszczanin, po lewej stronie ekranu znajduje się Panel nawigacyjny, który umożliwia szybki dostęp do najważniejszych funkcji systemu.

    Aby wywołać Panel nawigacyjny, należy użyć kombinacji klawiszy:

    • Ctrl + Alt + Shift – w systemach Windows i Linux

    • Control + Command + Shift – w systemach Apple (macOS)

    📁 Przesyłanie plików

    Za pomocą tej opcji można przesyłać pliki między lokalnym komputerem a Chmurą Mieszczanin.
    Po wybraniu funkcji należy wskazać pliki z dysku lokalnego, które mają zostać zapisane w chmurze.

    📋 Schowek

    Funkcja Schowek umożliwia kopiowanie i wklejanie danych pomiędzy lokalnym systemem a środowiskiem w chmurze.
    Aby korzystać z tej funkcji, należy wcześniej zezwolić na dostęp do schowka przy pierwszym logowaniu.

    🖥️ Pomoc przez zdalne połączenie

    Opcja Pomoc przez zdalne połączenie pozwala na połączenie się konsultanta naszej firmy do komputera i zdalną diagnozę problemu.

    Na prośbę konsultanta należy podać mu ID wyświetlone w oknie programu TeamViewer, co umożliwi udzielenie pomocy bezpośrednio na komputerze użytkownika, np. w celu diagnozy problemu lub konfiguracji ustawień.

    🔍 Zmiana rozmiaru ekranu

    Ta funkcja umożliwia przybliżenie okna pulpitu.
    Zaleca się użycie tej opcji w przypadku, gdy elementy interfejsu są zbyt duże lub zbyt małe.

  • Chmura Mieszczanin obecnie obsługuje wyłącznie mobilny podpis kwalifikowany SimplySign dostarczany przez firmę Certum.

    Podpis jest wymagany, aby podpisywać i wysyłać deklaracje urzędowe za pomocą naszych programów.

    ⚠️ UWAGA:
    Inne rodzaje podpisów kwalifikowanych nie są obecnie wspierane przez Chmurę Mieszczanin.

    • Włączanie podpisu kwalifikowanego

      Aby korzystać z mobilnego podpisu kwalifikowanego SimplySign, należy wykonać następujące kroki:

      1. Uruchom program „proCertum SimplySign Desktop”, który znajduje się w folderze „Narzędzia”.

      2. Po zakupie podpisu, podczas pierwszego logowania do programu SimplySign, skonfiguruj podpis zgodnie z instrukcją dostarczoną przez firmę Certum.

      3. Każdorazowo przed podpisaniem dokumentu w systemie EZN, należy:

        • uruchomić program SimplySign,

        • zalogować się na swoje konto w Certum, aby podpis był aktywny i gotowy do użycia.

      ⚠️ UWAGA:
      Program SimplySign musi być uruchomiony i zalogowany na konto użytkownika przed każdorazowym podpisaniem deklaracji urzędowej w systemie EZN.

    • Logowanie do programów EZN dla nowych klientów

      W przypadku nowych klientów, użytkownicy w systemie EZN posiadają login i hasło takie samo jak do Chmury.

    • Logowanie do programów EZN dla klientów migrujących do Chmury

      W przypadku klientów migrujących do Chmury Mieszczaninloginy i hasła do systemu EZN pozostają bez zmian.

      Użytkownicy logują się do Chmury Mieszczanin przy użyciu danych dostępowych z arkusza, który został przekazany przez firmę Mieszczanin.

    • ⚠️ UWAGA:

      • Hasła w Chmurze i w systemie EZN nie są tożsame i mogą być zmieniane niezależnie.
      • Administrator systemu EZN i administrator w systemie Windows (AD) to dwie niezależne role.

      • W systemie EZN użytkownik sam decyduje, kto może pełnić rolę administratora.

      • Administrator Windows jest przypisany wyłącznie przez firmę Mieszczanin.

      • Jeśli system Centrala Administrator zapyta o uruchomienie programu jako administrator, należy zignorować tę prośbę.

      • Moduł Centrala Administrator posiada ograniczoną funkcjonalność — nie umożliwia wykonywania kopii zapasowych, aktualizacji systemu, wgrywania licencji, powiązania grupy danych z systemem e-Mieszczanin, ani modyfikacji ustawień. Wszystkie te czynności wykonuje wyłącznie firma Mieszczanin.

    • Zmiana loginu lub hasła w systemie EZN:

        • Moduł Centrala Administrator umożliwia administratorowi systemu EZN zmianę loginu lub hasła dowolnego użytkownika.

        • Każdy użytkownik może zmienić własne hasło w dowolnym module programu po zalogowaniu.

    • Zmiana hasła do Chmury Mieszczanin:

        • Hasło zmieniamy poprzez skrót „Zmiana hasła do chmury” na pulpicie użytkownika.

        • W przypadku zapomnienia hasła do Chmury, konieczny jest kontakt z firmą Mieszczanin.

    • ⚠️ UWAGA:

      • Hasła w Chmurze i w systemie EZN nie są tożsame i mogą być zmieniane niezależnie.
    • Skrót klawiszowy do wycofania naliczeń na lokalu

      W Chmurze Mieszczanin zmieniono skrót klawiszowy do wycofania naliczeń na lokalu.

      Poprzedni skrót: Ctrl + Alt + Shift + Z
      Nowy skrót: Shift + X

    • Instalacja oprogramowania i dostęp do zasobów sieciowych

      Wszelkie prośby dotyczące instalacji programów firm trzecich, a także udzielenia dostępu do dysków sieciowych, są rozpatrywane indywidualnie przez firmę Mieszczanin.

      Każdy przypadek jest analizowany pod kątem bezpieczeństwa, kompatybilności oraz zgodności z polityką Chmury Mieszczanin.